DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

hari- hari terkahir seorang lelaki- bahagian 2

Bismillahirrahmanirrahim..

1/4/10 Malam ini ana baru sahaja selesai program annual dinner( AD ) couse ana…ada perkara yang membuat ana rasa terkilan..tetapi sebelum ana pergi ke AD tersebut , ana telah menanyakan kepada pihak yang menganjurkan program tersebut tentang aturcara yang ada sepanjang program tersebut…ana Nampak sedikit kebaikan kerana mereka kata tiada nyanyian / karoke , rasa nak pergi adalah sedikit..
Sebelum ana bertolak , ana pun berbuallah dengan jiran sebelah bilik yang sama course ngan ana , nak pakai baju apa , ana pun cadang “pakai baju macam akulah” , baju gumbang ( baju melayu) dia pun tanye kat ana balik , baju melayu seluar jin ok? Ok lah (ana sebenarnya tak setujupun diorang pakai camtu , hajat nak bergurau juga “pakai seluar iblis ok gak” ana takut diorang tak jadi pakai pula baju melayu tu , itupun dah kira ok bagiku kerana takut2 jiran ana pakai yang bukan2 maklumlah,faham2lah sendiri sahabat2..Alhamdulillah diorang boleh terima pendapat ANA…
Semasa sampai di hotel , dengan menaiki lif..sesudah sampai dewan yang serba dilengkapi peralatan audio , menambahkan lagi kemewahan hotel tersebut… ana & yang lain diberi bunga untuk dipakai di atas kocek , ana membiarkan sahaja bunga itu berada dalam gengaman sahaja…
Semasa nak masuk , ana dijemput untuk berada di tempat VIP maklumlah sebab mantan exco lah katakan ,ada lah tu tempat khas untuk kami. ana lihat kiri dan kanan , semua meja , duduk sesusuk badan lelaki & perempuan semeja ..masyaAllah( rasa nak balik).. hanya 1 meja sahaja yang semuanya lelaki..Alhamdulillah ada potensi ..biarlah ana cakap pada diri” tak dapat kusi ViP pun tak mengapa , cukuplah Allah meredhai tindakanku pada saaat getir ini” , ana pun duduk lah dengan meja lelaki sem 4 dan berserta member sejiran..bersyukurlah..
Sebenarnya ana sedikit ada rasa nak ketawa sebab dalam keghairahan diorang buat program , diorang perhatikan jugak yang ana sentiasa memerhatikan diorang ,jadi mereka berasa bersalah.. nak tahu apa peristiwa yang lucu , he 3 mula diorang pasang lagu jepun..pahtu terus je tukar , terdesak sangat diorang agaknya ,pasang lagu rabbani , ok dah tapi tajuk tak kena ..ada ke pasang lagu pernikahan( “selamat pengantin baru… “ ), pahtu lagu hari raya..em berat nana budak2 nih..
walaupun tempat Vip yang disediakan, ana tak akan duduk perempuan & lelaki semeja walaupun ada bersama ngan lecturer tetapi ana tidak suka: secara automatik ana jadi rimas.. waktu itu sungguh ana tidak dapat menerima hakikat ini , ana pun terus saja bertanya kepada presiden ada ke tak tempat duduk lelaki sahaja , dia kata ada tapi budak sem 4 ,ana kata: sem 4 pun 4 lah..takpelah itu lebih baik bagiku daripada duduk dengan perempuan satu meja..apalah diorang takkan tak boleh buat ,lelaki perempuan semeja bukan takboleh makan pun , tapi lebih dari itu lg..mungkin ana rasa diorang telah dibasuh dengan BTN umno ni ,
Ana pernah dengar dari sahabat kata BTN memang nak hancurkan Islam bayangkan sahabat2 bagitau , pernah program tu buat modul kononnya nak rapatkan ukhwah …masa makan diorang pun guna talam , tapi yang merana sahabat ni, lelaki & wanita duduk sekali 1 talam , lepas tu suh suap kan antara laki & wanita..gilerr..
Setelah ana duduk di meja lelaki , ana pun berpaling lah sedikit ke kanan tengok2 , tempat dah jadi asing meja wanita & lelaki ,Alhamdulillah mungkin mereka faham sebab ana yang kat situ orang yang memakai kopiah.. adalah jugak 1 , 2 lelaki yang gatal duk semeja nga wanita2..
Ana diminta untuk membaca doa pembukaan, memang sebelum secara tak spontan MC pada mlam itu menyebut nama ana padahal ana memang tak setuju untuk baca doa takut 2 sekiranya doa yang an di baca meredhai maksiat..(….) nama ana dipanggil , ana pun baca doa niat untuk sama2 berdoa tu je , ana tidak mahu berdoa untuk memberkati majlis..ana baca doa straight je , sengaja ana meninggal perkataan , Ya Allah Kau berkatilah majlis kami pada malam ini..
Bukan ana taknak memberkati majlis ini tapi ana takut kalu ada perkara2 yang menyalahi syariat berlaku…kalu kita memberkati majlis itu , kita ibarat memohon Allah meredhai maksiat..dan sepanjang program tersebut adalah sesi gambar bergambar..jadi ana cuba lah untuk menjauhi itu..tapi ana suka jugak kerana ada yang faham tentang ana…dia kata ”mai ambil gambar” mula2 ana buat senyap je..dia bagitau lagi “ lelaki lelaki sem akhir jer ” aku kata bereh..
Lepas ada jugak slot2 tayangan video citer2 dibuat sendiri oleh sem 2, 4, 6..yang menagnya sem 2 atas pemilihan lecturer…sambil tengok video sambil itu kami semua menikmati jamuan yang disediakan…banyak jugak pilihan makanan disitu…yang dibuat bufe…ada dengan colek(rojak buah kot) , , ayam bakar , daging salai kuning , pudding , keropok , sayuran..dan banyak lagi la nak citer..nanti disusuli kemudian ..
Kebetulan sebenrnya puasa pada hari tu , jadi ana tak makan masa buka , just minum air je..pahtu boleh lah makan lebih sikit…yang syoknya makan , adalah timun(tembikai),memang menyegarkan..
Pahtu ada jugak citer2 yang lucu yang dibuat sendiri oleh sem 2 , ana rasa tajuk tentang ipt nil ah , promote , pahtu sem 4 misteri kayu( ni crite macam si tanggang) , pahtu sem 6 , tak ingat tajuk apa , tapi ada jugak yang promote video citer yang ana terbitan yang wajib tengok “mualaf seorang sahabat”…he3.yang ni ana jadi pengarah & pelakon utama..masa sem 3..alhamdulillah …akhirnya siap sepenuhnya masa sem 4..boleh tahan lah..sebab nak promote citer2 islami..
Pahtu sempat lah berbual 2 dengan junior sem2 yang pernah ana buat DG ngan dia..tapi apakan daya , tak sempat nak buat lag , tapi yang paling ana rasa geram , adalah adik2 tak rasa bersalah pun duk rapat ngan perempuan..kalu ikutkan hati , nak sepak je budak ini( saja nak bebahasa kasar)..tapi yang ana terasa sekali budak perempuan tak segan silu duduk disebelah lelaki diam sahaja tanpa brkata apa2..ini yang membuatkan ana bimbang sekirannya terjadi pula pada anak2 kita kelak..
Nak tahu tak sahabat , kalu sahabat duduk di tempat ana , ana tak tau apa kan jadi..tapi ana cuba untuk menjaga sepenuhnya cara islam..walaupun diorang tak arif sangat tentang muamalat , adab , tapi diorang boleh faham ana..alhamdulillah , tapi ana cuba juga untuk memahami jiwa remaja yang berontak , bukan untuk join , tapi kita cari alternative bagaimana nak kaitkan berontak yang tak Islamic kepada Islamic..jiwa2 mereka terlalu keras,mungkin culture shock..ada yang lepasan maahad pakai seluar pendek bila keluar kawasan Ipt..sungguh menambah kebimbangan dengan system pendidikan kerajaan yang zalim..yang sengaja menghancurkan masa depan muda mudi..nak tengok kepimpinan masa akan datang tengoklah pemuda pemudi sekarang..
Sahabat wa sahabiah , terlalu sukar untuk ana menjaga diri , yang mampu untuk ana buat ketika ini , adalah keluar sekejap daripada majlis& memikirkan bagimana nak settle masalah , kerana mereka adalah saudara kita , ana takkan biarkan perkara ini terus berlaku .
Sahabat wa sahabiah , bukan pengalaman ini ana nak tonjolkan tetapi ingatlah masing2 ada pengalaman , tadhiah yang mungkin sukar bagi mereka yang bergelar daie , tetapi ingatlah Allah selalu bersama2 kita..coretan seorang daie ini mungkin boleh memberi kefahaman kepada sahabat2 yang berlainan pgram ( lebih2 lagi yang memegang jawatan persatuan bukan untuk berbangga , tetapi matlamat untuk merubah fikr ) supaya tiada syak wasangka & hilangnya thiqah..jadi marilah sama2 memahami keadaan masing2 , dunia kita berbeza tetapi berpeganglah pada Aqidah yang satu..Alhamdulillah matlamat selama ini sudah hamper tercapai , kebanyakan pgram bertukar yang x Islamic kepada yg islami..syukur ada adik2 yang baru generasi yang soleh & solehah…insyaAllah..


¤ ittaqullah ¤