DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

Cerpen “kehilangan”

Bismillahirrahmanirrahim..


Hari itu seorang pemuda masuk ke dapur rumahnya , sudah lama dia tinggal disitu..selepas keluar dari bilik air , dia melihat cahaya menusuk masuk ke ruang dapurnya..
Alangkah terkejutnya apabila terdapat lubang sebesar tangan di ruang dapurnya..dia agak kehairanan sedikit..dia berhasrat untuk menyelesaikan segera dengan mencari penukul dan psaya di suatu tempat...

   Malang nasibnya dia sahaja yang tidak berbau , padahal penukul kecil sudah berada di rumahnya..dia melupakan sekejap hasrat untuk membaiki dapur rumahnya kerana terpaksa menghantar barang..

   Entah kenapa pada hari itu dia mengayuh basikal sahaja..setelah selesai menghantar barang , hatinya sudah berasa tidak enak..dia mengayuh selaju mungkin basikal buruknya..
   Kegelisahan pemuda itu disedari rakannya yang kebetulan juga berbasikal ketika itu , pemuda itu memberi tahu tentang permasalahan dihadapinya..

    Setelah sampai di perkarangan rumah , dia melihat sekumpulan anak berserta remaja berada di luar dapur rumahnya..hatinya makin tidak sedap , dia melihat seorang budak bermain pintu dapur rumahnya dengan menghulurkan tangan dari lubang itu , pintu dapur rumahnya terbuka..

   Pemuda itu segera naik pada tangga dapurnya , dia masuk melihat apa yang terjadi , alangkah terkejut bilik melihat hansetnya yang diletakkan di hujung pintu biliknya hilang..bila pemuda itu masuk lagi sepenuhnya ke biliknya , dilihat tilam , selimut bantal diletakkan di hujung dinding..laptopnya pun sudah hilang..

   Dia keluar ketempat budak-budak bermain..dan dia mengugut sesiapa yang ambil barangnya , pemuda itu akan solat hajat supaya si pengambil tadi pecah perut..
“siapa yang ambik barang saya ni , saya akan buat solat hajat supaya pecah perut”
Kelihatan sepupunya juga ada disitu..pemuda itu menegurnya..

“eh wan , ini saya ni ,sepupumu :sambil tangannya diletakkan ke dada.
bila melihat pemuda itu , sepupunya terus memberitahu budak-budak supaya mengembalikan barangannya semula..

Apakah barang miliknya akan dipulangkan semula?
Tidak sempat cerita itu berakhir , astagfirullah rupanya pemuda itu bermimpi..Ya Allah pemuda itu melihat kiri dn kanannya , masih lagi seperti biasa..Alhamdulillah..
"Aku berlindung dari syaitan yang direjam"

Ilham by
Huzaifah
Kuala Terengganu
Terengganu


 ¤ ittaqullah ¤