DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

-Seperti Mempunyai Cahaya Mata Sendiri-

Bismillahirrahmanirrahim..


Anugerah dariMu Allah ku salurkan menuju jalanMu
Anugerah dariMu Allah dalam mengetuk hati insani
Dari kamar sepi ini
Ku senandungkan puisi lagu rindu
UntukMu tuhan yang kuagungkan
Demi kasih dan cinta ini





Bila terkenang balik peristiwa yang menimpa saya , saya merasakan ada sejuta rahmat yang terjadi..biarlah diri saya Allah yang aturkan saya dalam ikhtiar..tidak tahu bila agaknya waktu kegembiraan saya..

Sebenarnya mengajar di sekolah rendah dan menengah memang beza yang ketara..jika di sekolah menengah mereka ibarat adik sendiri dan jika di sekolah rendah mereka ibarat anak sendiri..mestilah ibarat anak itu yang paling disayangi..

Kekadang , bayangan anak kecil itu bermain di fikiran saya, melihat keceriaan si anak itu , menjadi kegembiraan pada saya juga bila mana mereka merasa seronok belajar dan dibimbing..mungkin itulah cara saya bila bergelar seorang ayah nanti..

Sebab itu bagi saya wajib saya mengetahui dan mengajukan persoalan tentang latar diri mereka , permasalahan mereka , supaya saya boleh mengetahui potensi setiap seorang dari mereka, mudah untuk saya mengajar pada tahap yang sesuai dengan mereka..

…Tapi itu semua sudah berlalu..apakah masih saya jumpa suasana seperti itu..?

Jalan yang berliku
Telah aku lalui
Juga jalan berbilang simpang
Telah aku redahi
Aku rebah tersungkur
Lalu bangkit berbekalkan azam
Juga iman dariMu Tuhan
Dalam meneruskan perjuangan





Darul Taqwa
Terengganu


 ¤ ittaqullah ¤

0 comments: