DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

kisah Muslimat naik bas

Bismillahirrahmanirrahim..




   Ini salah satu cerita lama saya..pertama sekali saya nak mintal maaf , bukan nak bajet bagus ke hapa ke ,bajet 2012 tak kira.. janji maksud cerita sampai..k

Saya tidak ingat semester berapa pada masa itu...tetapi yang pasti minggu selesai exam semester nak cuti  raya..saya masih ingat lagi , roomate saya ni pandai berniaga ...mahasiswa pengajian islam dakwah...ada dua kemudahan kalau nak balik berkampung..naik Bas di stesen Kuala Terengganu..atau Bas sendiri mari angkut penumpang..jadi roomate saya yang incharge kan Bas masuk ambik ...walaupun dia tu rommate 

..roomate-roomate pun kena bayar la jugak..

Kalau member naik bas boleh la kita nak gelak-gelak , lihat kanan kiri depan belakang..tapi muslimat sekeliling syeikh kena buat warok la sket ..duduklah saya macam kucing malu..

Bukan saya sahaja , tetapi berduyun- duyun  yang mahu balik..ke rumah masing2 selepas “merdeka”... lelaki pada ketika itu hanya ¾ orang sahaja..yang ramai nya mahasiswi..kebanyakan dari mereka pulang ke besut dan kelantan./..

Hendak diceritakan ramainya penumpang pada waktu itu..ada seorang mahasiswi..dari segi penampilannya lebih kurang bertaraf kakak.. yang bimbang nya adalah kat depan saya tu dia duduk bertenggek kat tepi pintu bas......kesian memang tak de kerusi kat situ.tak patut dia duduk situ..memang kesianla bayangkan dia muslimah duduk pula di depan lelaki..hayya manyak susahla..kita nak tengok kat depan pun serba salah..asyik nampak dia je..'


Kalau duk depan tok imam boleh tahan lagi , tapi ini  depan saya..kalau setakat tercabut kopiah tu biasala..takut tercabut benda lain..jeng kreng la..sib baek tak pakai kain ..

fikir punya fikir camne ek nak suruh dia tak duduk depan..tu..nak suruh dia duduk belakang takkan nak ke dia bersila kat belakang tu..sit dah penuh..
Jadi tanpa melengahkan waktu..saya bagi hanset saya pada dia..bukan bagi free..saya pun bagitau

“asslamaualaikum..akak baca ni”

“lama juga dia memahami..”em sapa hantar ? tanye dia

“saya kak..”saya isyaratkan tangan ke dada..

Sejurus selepas itu saya bertukar  tempat duduk ,biarlah saya menanggung seksa sekejap..seksa sebab apa tempat saya duduk tu tak boleh bersandar badan..memang bukan kerusi pun ..tetapi terpaksa lah bergayut dekat tiang bas....rasanya..

nasib baik dia tak baling saya dengan kasut..
Nak tahu apa yang saya tulis kat dalam hanset saya..

“akak lebih elok duduk kat tempat saya , takpe biar saya duduk kat situ..tak elok perempuan duduk situ..”

Alhamdulillah mesej tercapai..jadi saya jadikannya teknik..buat lah kalu tak mahu di tafsir negatif..insyaAllah berpuas hati..sampai maksud ...


 ¤ ittaqullah ¤

0 comments: