DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

kalaulah isteri macam ni

Bismillahirrahmanirrahim..بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

kalau isteri macam ni

alhamdullah beruntung sebenarnya orang yang berumahtangga kerana dikurniakan teman sejati .. masih ramai lagi yang belum berkahwin.. belanja yang tinggi, cinta tiga segi, nak hidup sendiri.. hai banyk nya ranjau..

memiliki isteri memang mudah , membahagiakannya bukan mudah.. begitu juga memiki suami..memang mudah menyenagkan dia susah..

beharta belum tentu bahagia.. kawan sya pernah mnceritkan masalh dia pd saya.. nak kata dia tak solat alhamdulillah tiap2 waktu ke masjid.. tp dia terpaksa berhadapan fitnah yang besar, berkahwin satu lagi.. dia seorang pemilik perniagaan.. rmai orang menyanjungnya..

tapi apakan daya isteri sendiri dah tak percayakannya lagi.. anak2nya begitu juga.. bayangkan orang dikasihi tak lagi percaya, nak buat apa lg..tidur sebantal , makan sepinggan..

sya bukan nk tunding jari pd sape2.. tp isteri kadang x cuba membahagiakan suami.. bila dengar citer yg bukan2 ttg suami dia terus je percaya.. mana hak isteri majga maruah suami.?

kena ingat
"satu keburukan yg kamu lihat, maka keseluruhan itu buruk.."

"tapi orang briman apabila tidak menyukai satu bentuk daripadanya, maka dia akan menyukai bentuk lain daripadanya.."

kalau isteri pandai layan suami. kan bagus, takde harta pun takpe, yg penting bahagia.. itu natijah yang diimpikan setiap rumahtangga..

ini tidak , suami ballik rumah , rambut isteri pun bau belacan.. apa kehe ni, pakai pulak macm nenek kebayan.. suami dah tiga tin layan tongkat ali, terpaksa cancel plan..
isy3 isteri aku, apa teruk sangat ni...

sepatutnya dengar suami dah balik kerja, tinggalkan dulu yang lain 2.. tengah mesin baju, tendang je .. terus pergi kat suami.. suami yang belum sempat nak parking keta , terus tarik keluar kalau boleh.. ada peluh2 kesatkan..

pimpin tangan suami masuk rumah..tanya cik abang
"abang nak air apa bang, siap dgn bku , catit"
"mari abang ke dapur, jemput makan bang"

hilang terus penat suami..separuh dah kenyang walau tak makan lagi..

ini tak
suami: makanan dah siap?
isteri.: belum lg bang
isteri pun baru nak pergi masak.
TING TANG TING TANG, KLUNG KLANG.

isteri: abang dah siap, mai makan
suami : lauk special apa awk masak?
isteri : ni je bang
suami : apee ikan masin jee,!
isteri : ala abang ni komen je reti
suami : mai la makan sekali
isteri : abang makan la dulu, labu labi belum habis lagi ni
suami :kalau mcm tu lebih baik awk pelihara lelabi la..


isteri solehah
sya minta maaf abang kalau makanan tak berapa sedap , nti sya cuba baiki..

kalau nak duduk pula minta izin, bang saya duduk sini ye bang..
ini tak
suami : adooooi
isteri : kenapa bang
suami : awak duduk atas peha saya apa pasal
isteri. : opss silap lending la bang..


bila nak tidur pula.. isteri kena masuk lebih awal lagi.. kemaskan apa yang patut.. tukarkan apa yang perlu, spray , hiasan bilik, ambil pasu bunga kat luar pun boleh.. bantal biar tersusun rapi, cadar betulkan, kalau boleh ukur dengan "sukat" dengan pembris wahatever.. biar sama.


ini tak
suami : hai tak masuk bilik lagi, intai isteri tengok tv, la lambat lgi baru pertengahan citer.. nampaknya dua jam lagi la.. terpaksa peluk bantal

suami nak baring
"adoiiii! !
perh, pelayar pun ada"
suami yang tengah sakit nak ambik ubat bawah katil
seluk tangan terpegang taik kucing pula.. aduhai

bantal hilang diambil anak2
selimut pula jd alas kaki..

isteri solehah
nak bangun pagi pula kalau boleh tuala dah disiapkan, ubat gigi siap atas berus gigi.. dan jeng2 mandi bersama.. baru power..
tak sampai nak gosok, isteri tolong beruskan, guna berus jamban pun okey.. begitu juga suami..
lepas siap mandi sikatkan rambut suami bulu hidung sekali..kalau boleh la.

ini tak
suami nak pergi mandi terpijak ubat gigi yang terkeluar.. PIUPPP,jatuh terlentang kat lubang jamban

DUMM. DUMM ( pintu diketuk )ooi cik abang oiii cepat sikit mandi.. sya nak mandi pula ni..
suami baru dua kali angkat gayung..

peringatan
suami amat pantang kalau isterinya membebel tak kira la dengan suami sendiri atau pada anak2.. jangan lakukan depan suami.. belakang suami boleh..

tp isteri solehah tak gini kan?, kalau ada sifat2 yg kurang meyenangkan, itu bukn isteri solehah .. itu cik joyah ..

tp kalau ada juga ketidaksenangan
"suami pandanglah isteri dengan kekurangan bukan dengan keburukan.. "

sampaikanlah kata-kataku ini pada wanita wanita yang engkau temui bahawa mentaati suami dan mengakui haknya , sama pahalanya dengan orang orang yang berjihad di jalan Allah.. tetapi sedikit sekali diantara kalian yang melakukannya
dari sabda Rasulullah

dua kalimah
masjid al bukhary
alor malai
kedah
¤ ittaqullah ¤

2 comments:

Anonymous said...

kuat aura dh 2,lesa2 cpt la terr,hu3

June 27, 2012 at 12:17 AM  

MasyaAllah ust subhanallah ana duk tgelak dari awal. bc entri lg ana nk tgelak da.

xpe ust.xlama dah tu. mhitung jari j ust, ana+shbt2 lain doa skmo bt kome dua nh insyaAllah :)

bakal bidadari ust insyaAllah spt tu, amin insyaAllah

doakan shbt2 lain jgk ye ust

July 6, 2012 at 12:10 AM