DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

lembu punya

Bismillahirrahmanirrahim..بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم Pernah suatu ketika aku abangku dan teman2 yang lain pergi ke suatu tempat yg best..al maklumlah kami dulu sangat nakal tau..tiap2 hari ada2 saja permainan baru..masa tu kami sudah pun pandai berbasikal..jadi aku dan abangku menemani kawan2 ke tempat yg nak pergi.. Perh rupa-rupanya tali air..aku dilema..antara dua..nak join sekali atau dimarahi ayah..masa kecil sesuatu yg baru mesti dicuba kan..jadi dengan baju2 itu juga aku terjun ke dalam tali itu..selamatlah disitu ada titi yang boleh aku berpaut..kukira cetek airnya..bila mandi kaki tak jejak(pijak) dasar.."ish dalam ni"..kami semua seronok..ada2 saja kawan aku buat action macam aksi renang.. Tali air yang aku maksudkan sejenis sungai yang mengalir seperti parit besar..airnya jernih dan tepian pula bertanah liat..time tu, siap ada gelongsor lagi..emm best.. Bila pulang ke rumah..aku berlagak seperti tak da apa2..lakonanku tak menjadi apabila ayah perasan ada selut di telinga ku..apa lagi..'piapp"..aku di bedal dengan wayar paip..sakit bukan kepalang.. "Sakit abah-sakit.." "Ha nak main lagi? Tya abah".. "Tak mau lagi'.. Janji hanyalah tinggal janji.. Pada masa yang lain pula..kami teman2 ke padang bola..rancangnya utk main bola lakan..tengah asyik bermain..guruh mula kedengaran..kami buat tak endah lagi..kami teruskan permainan kami.. hujan mula2 turun..lecetan bola makin syok..main punya ,sedap main selat kaki..gaya bak pemain bola antarabangsa....emm sudah tidak best dah pemainan ni disebabkan asyik terjatuh bila nak rembat bola..jadi kami pun singgah ke sebuah kolam..sepertinya tempat kebau dan lembu mandi.."ah apa dikira.."kami semua balun saja..tengah syok mandi manda..air taklah berapa dalam..tiba2 muncul satu benda hitam pekat..kami semua perhatikan dengan lebih dekat lagi .."ciss rupa-rupa lembu punya taik daa"..yang ada dalam kolam melompat keluar.."najis ss"..gerak-geri aku dan abang dapat dihidu abah bila melihat ada daun di telinga..ku sangka aku dah bersinhkan smuanya.."ayoo"..selamat kali ini tidak disebat sebak aku cakap kolam tempat lembu mandi je..lembu kan tak mandi sungai..takut lemas..he..itu saja coretanku..kiini abah tak lagi mrah..mungkin sudah memahami anak2nya semuanya sudah dewaasa..pandai2lah nak cari kehidupan. Naziran nasir Binjai,kemaman Terengganu ¤ ittaqullah ¤

0 comments: