DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

*berduet*

Bismillahirrahmanirrahim..بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم



Alhamdulillah..baru pertama kalinya saya berpeluang berduet bersama zaujah ke kuliah tok guru di rusila ,TERENGGANU setelah sekian lama tidak mendengar tazkirah dan taujihat dari tokoh ulama tersohor itu..

Bermula hari pertama kami memulakan kehidupan suami isteri..terasa asing , tidak tahu..sehinggalah terbit episod lucu kami..detik-detik kami merubah panggilan ustaz kepada abang..ustazah kepada sayang..sangat melucukan..terkadang tersasul dibuatnya..isy3..

Kita pergi sinilah ustaz..kata zaujah
Mana ustaz? Soal saya bergurau..nnak ssuke dibuatnya.. 

Dalam perjalanan ke tempat itu , kenangan kami seakan-akan terpancar kembali..kami mula menceritakan detik-detik ditarbiyyah..ada yang lucu dan ada yang pahit..kami menjadikan kenangan berjuang di kampus itu satu cerita yang terindah..

Mendengar kuliah tok guru presiden , menaikkan kembali semangat perjuangan dan survival dakwah..mengingatkan kami ilmu yang belum cukup sempurna..semasa berjalan di pasar , saya bagitahu zaujah..jangan malu berpengangan tangan ..kita sudah halal..sambil diangguk lembut zaujah..

Perjalanan pulang kami disambut dengan detik2 bahagia..kami singgah dan berduet di tepi pantai..sambil menikmati sarapan pagi..saya makan nasi berlaukkan ayam gulai dan zaujah nasi dagang..teringat kembali makan berjemaah..suapan suami untuk isteri dan suapan isteri untuk suami..mengeratkan lagi tali ukhwah....alhamdulillah..

“Wahai Tuhanku , ilhamkanlah kepadaku supaya aku tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibubapaku , dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai: masukkanlah aku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh.”
-Doa agar menjadi suami isteri yang sentiasa bersyukur-

Dua kalimah + nurun ‘ala nur
Marang
terengganu



¤ ittaqullah ¤

0 comments: