DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

JALAN PULANG

Assalamualaikum sahabat2…
Selepas pulang dari kem. ana sahabat dan akhi tanah merah pulang ke kampus dalam keadaan cuaca yang tak menetu..dah le naik motor..kena harungi banjir pulak tu..tapi Alhamdulillah Allah permudahkan setiap urusan hamba2Nya…
Ana pulang kampus Bandar(pandailah agak2) bersama akhi 1 yang belajar kat situ,dan menumpang tidur kat situ..pagi esok ana akan ke kampus lama untuk tgok barang2 yang belum kemas lag…setelah setle semua tempat penginapan kat situ,ana dan akhi 1 rehat sekejap,lepas zohor je kami akan terus bertolak..
Selepas kumpul di blok oo, ana dan empat sahabat2 yang lain yang ana akan kenalinya dengan akhi (tanah merah), akhi (pasir puteh), akhi (tendong) akhi (ketereh).akhi yang keempat sahabat kepada akhi tendong...kirenye semuanya 5 orang termasuk ana pulang menaiki motor ke kg kampung halaman..
Nak di kata sepanjang perjalanan memang banyak dugaan dan cabaran yang berlaku dan melanda…
Sebelum bertolak ana tanyalah sahabat2 ana nak pulang ikut jalan mana..sahabat2 ana cadang ikut jalan pantai sebab dekat ..tapi ana ingat kata abang(naqib), lebih baik ikut jalan kok batu 6 ,selamat sikit..lalu kami buat keputusan untuk ikut laluan batu 6 dengan kapcai masing2..huh3..
Selepas isi tenaga kat motor masing2 di petronas menuju ke bulatan jalan batu 6..kami teruskan perjalanan dan ana menasihati semua ikut jarak 1 tiang letrik antara jarak motor masing2,kut2 berlaku kecemsan sempat untuk mengelak…pada mulanya ,setelah teruskan perjalanan dekat atas sikit batu 6, akhi tendong ni bagitau kat ana bahawa dia rasa tak sedap hatilah…
Ana pun relaks je,sebab ana tau kalu berlaku pe2,anggaplah ia sebagai….cubaannn(macam citer pendekar bujang lpok plak)…memanglah ,kami meneruskan perjalanan dalam keadaan hujan yang tak henti2…lepas tu berhenti kejap kat stesen minyak ,hai sempat lg akhi tanah merah ambil gambar,apalagi ana possinglah abis.huh3..akhi pasir puteh perli,dia kata “hai cam nak balik Kl je”..”takpelah” akhi tanah merah cakap..”bile lagi nak bergambar ramai2 ginih”..terus lagi perjalanan.. ana biasa duk yang keempat belakang dari lima motor..disebabkan hujan lebat,akhi pasir puteh terpaksa pakai baju kalis air yang dibuat sendiri,,nak tau sahabat2 dia guna apa?- nak tergelak pun ada jugak dengan akhi seorang ni…dia gune supik(plastic) sampah yang warna hitam tu ,buat lubang kat hujung tengah,dan lubang kiri dan kanan sebagai lubang tangan..aku pun seloroh(bergurau) kat dia ..hai tak malu ke? Nanti orang kata nta orang tak segar(kurang waras)nanti..apalagi tergelak lah semua..dia bukan takde duit nak beli,tak bawa..em2..
Banjir yang melanda sepanjang balik tu membuatkan ana terpikir bahawa besarnya Kuasa Allah, banyak jugak rumah yang tergelam dek air banjir tu,ada yang sampai ke paras bumbung..tapi itu tidak melemahkan semangat kami untk teruskan perjalanan…selepas melepasi satu jalan yang rosak akhi ketereh terjatuh botol air baterinya…em pakat2lah berhenti and kutip balik…kami sempat singgah kedai keropok lekor/losong di setiu kut,sempatlah makan2 kejap ambil gambar ..apa yang menariknya kedai keropok ni lain dari yang lain, mula ana dan sahabat masa nak makan ambil satu botol sos plastic yang tak Nampak isi dalam bubuh(taruk) kat kropok tadi, hai tubik(keluar) sos warna puteh plak,rupe2nye mayonis..”em darak(jakun) sungguh kami ni” memang tak pernah makan keropok cicah mayonis..”napok(Nampak) gaya tak sampai dah Kelantan ni”..ghalik(asyik sangat) duk makan keropok…berceloteh kejap,em sahabat lain turut berkata beres kat sini doh(duk sini jela)…
Itu tanda perli la tu…nak suh sume teruskan perjalananlah ..memang focus habis tengok depan sampai tak tengok jalan dah… bile yang depan masuk becak,sume ikut,,mana Nampak ..lepas je ghettok(jambatan) akhi ketereh jatuh lagi beg kainnya yang diletak kat belakang motor,memang diikat rapi..berhentilah ana ,sahabat2 lain tak perasaan kerana ana duk blakang skali..mujurlah takde kenderaan kat blakang,habis sume terlerai,keropok selamat tak berkecai cume pecah sos cili je…
Selepas melalui daerah jertih,Alhamdulillah hati semakin tenang sikit kerana dah melepasi sempadan Terengganu-kelantan…lepas tu kami berhenti kejap kat nak masuk satu simpang kerana akhi tanah merah, akhi pasir puteh akan ikut jalan pasir putih..bersalamlah kami sume..sampai kat simpang, akhi tanah merah,akhi pasir puteh dan akhi ketereh lalu ke jalan pasir puteh..”eh pelik” ,akhi ketereh lalu jalan situ,aku sempat lihat dia pandang belakang ,ana pun pandang jugaklah kat dia,ana sedih sebab tak sempat salam ngan dia..lalu ana dan akhi tendong hilang dari pandaangan ana..ya Allah, aku keseorangan, temanilah perjalananku ya Allah..ana pun teruskan lah perjalanan yang jauh ni..lebih kurang 60 km nak sampai tumpat..
Selepas tu tibe lah kat satu stesen minyak Caltex kat sri jerus…lepas je bubuh minyak, alangkah bersyukurnya ana sahabat2 lain ada di belakang…akhi ketereh ,akhi tendong, kami sama sembang ingatkan dah tak jumpe lg.Allah bagi peluang lagi untuk kami bertemu..bercakap tentang akhi ketereh,ha betullah apa yang ana agak,dia salah ikut jalan..cubaan menimpa lagi.akhi tendong kehilangan hanset ,kad matrix dan surat laporan polis sebab beg duit hilang..Ya Allah beratnya dugaan pd adikku ini(akhi tendong)..lepas tu terpaksalah akhi tendong balik semula ke setiu,dia rasa tertinggal kat kedai keropok tadi..kami pun sabarlah menunggu dengan mendoakan keselamatan akhi tendong..pada masa ana masuk ke Kelantan,satu keajaiban berlaku, selepas kami bertarung dengan hujan kat Terengganu,tapi lain pula halnya dengan Kelantan, takde hujan pun masa tu(kat sempadan je hujan)…tunggu punye lama lah jugak..maghrib tak sampai lag akhi tendong..ana dan akhi ketereh solat magrib ..lepas habis solat magrib barulah akhi tendong tibe kembali kat sri jerus tempat kami tunggu..”tak jumpe jugak” katanya..ana pun bagitau supaya “sabarlah,dugaan blako”..
Kami teruskan perjalanan dan tibe di ketereh,ana dan akhi ketereh berhenti tuk salam..dia pesan supaya bawa molek motor 2..ana pun sama bagtau dia dan moga2 dapat jumpe kembali..ana dan akhi tendong teruskan perjalanan ni,lepas tuh masuk shortcut jalan ke tendong..masa tu gelap punye jalan,akhi tendong duk depan dan ana duk balakang jarak dalam 1 tiang lertik..tertibe kat depan masjid,gummmm, bunyi kuat(bukan bunyi kentut sheikh)…ana lihat depan ,mata akhi tendong laggar sesuatu objek yang besar…Allah huakbar..ana ingat dia berlanggar dengan kenderaan lain..memang jalan tu gelap..akhi tendong langgar blok penghadang jalan plastic yang keras yang slalu kite tengok kat pembinaan jalan yang warna merah tuh..ana terus pergi ke tempat akhi tu..Alhamdulillah, masih lagi selamat ,cume nombor plate depan je yang patah..dah tiga kali cubaan berlaku padanya..dan ana suh dia pelan2 bawa motor and kelih(pandang) jalan tu takut masuk jalan yang rosak..akhi tendong selamat tibe di halaman nya..dan analah orang yang terakhir akan sampai destinasi,lebih kurang 20 km lagi sebab ana duk kat tumpat , dekat sempadan Thailand la..lebih kurang 200 km perjalanan dari kuala terengaanu ke tumpat..lalu kut kg laut air dah melimpah kat atas jalan, rumah2 kat kg laut tu dah teggelam rasanya…semua jalan untuk balik ke rumah kebanyakkan tak le nak masuk sebab semua naik air…terpaksalah ana ikut jalan besar kat Kok Keli namanya…Alhamdulillah sampai dengan selamat ..syukur ana padaNYa..ana biasa buat surprise kat family ana…ana senyap2 parking motor kat koridor…nak pecat baju hujan, dum!! Bunyi beg kain ana jatuh,,alamak kantoi jugak nak wat kejutan…keluarlah my ummi dengar bunyi tu…emmm kesian..pukul 9 lebih baru sampai…7 jam lamanya…syukur lah sahabat2 yang pulang naik bas boleh le rehat walaupun masanye lama.tapi yang motor kena banyak le bersabar, hujan, jalan rosak,ngantuk,suka dan duka kami kecapi sebagai kemanisan dalam perjuangan..
Rewind balik kepada perkara2 yang berlaku sepanjang perjalanan merupakan mehnah dan tribulasi untuk hamba2Nya yang berjuang di jalannya…semua ini adalah tanda kasih sayang Allah kepada kite..ana x tau bagaimana perkembangan banjir di tempat sahabat dan sahabiah,haraplah entum,entunna bersabar banyak2…serahkan diri sepenuhnya kpd Allah S.W.T..moga ada keselamatan buat mereka..
Buat sahabat dan sahabiah yang bertungkus lumus dalam menjayakan kem moga2 ada kebaikan pada setiap amalan..doa kite sama2 dapat terus dalam landasan redhoNya..amiiiiin..buat sahabiah yang tidak jemu2 menghadapi mehnah dan tribulasi..moga tetap lg tabah dan kuat..dan segala perkara yang tidak tersebut dalam blog ni.. biarlah ia menjadi memori terindah dan sebagai semangat menuntut dan membela islam..ukhwafillah membawa kejayaan islam..
Ana minta maf sekiranya takde sahabat yang ana sebut namanya…tapi ana tetap ingat..
Stakat ini dulu.walla hua’lam.
ittaqullah

1 comments:

abu hassan said...

salam...MasyaAllah...smga Allah memberkati setiap detik dan saat nta dalm perjuangan ne ya Akhi...baru sedikit dugaan yang Allah nk wi ke kito,mogo beroleh pahalo sumo eh yo...Birruh,Biddam Nafika Ya Islam..

January 7, 2010 at 11:26 PM