DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

Raya ke?

Assalamualaikum sahabat2 n sahabiah..
Moga lindungan Allah tetap bersama orang2 yang berjuang di jalannya..beberapa hari lagi InsyaAllah kite berpeluang menyambut raya aidiladha..InsyaAllah 2 ekor lembu tumbang..huh(lembu orang bukan lembu ana)…hai cepatnya mase berlalu,sempat jugak ana n sahabat2 beraya di tahun ketiga..mungkin ana tak dang nak raya masa menuntut lg..
Raya2 ginih keluarga sibuk menyiapkan juadah untuk hari raya…ummi and kakak pula sibuk buat kuih entah pe2..em.. mereka buat sarang lebah ke tebuan(hentam sajalah) lepas tu buat pulak kuih siput…ana pulak tolong2 gitu jelah sebab banyak jugak tangan yang sudi membantu…huh2 ,ye ke? Boleh caya? Believedlah..(bukan slot u are believed or not nih)..
Em tak tau plak agak khabaran dari kakek and nenek di kg Dalam Rhu..n tak lupe jugak nenek yang disayangi di kok Pasir…
Dengar khabar pak sdara dari Kemubu,Kuala Krai nak ambil sebahagian daging korban..teringat pulak telatah iklan easykorban di IKIM..ana dah tak ingat dialognya..tapi cukup membuatkan ana ketawa sendiri tentang celoteh tuh..
Bercerita mengenai raya,terlupa pulak tentang kisah suka dan duka keadaan mangsa banjir di Kelantan,Terengganu…bagaimana mereka manyambut raya nanti..takpelah yang penting mereka selamat dari malapetaka ,itu dah kire bersyukurlah..itu bukan ujian yang berat lg berbanding saudara2 kite yang menerima ujian di Iraq,Iran..dan negara yang menerima kezaliman ,kekejaman zionis Israel..
Emmm! Ini yang tak sabar nak bagitau…di hari yang bahagia penuh gilang gemilang, marilah menyahut takbir , di hari yang indah lag tersusun oleh Nya, ana mengucapkan selamat Hari Raya AidilAdha buat walid,ummi,adik,abang,kakak,saudara mara,sahabat and sahabiah , dan buat umat islam amnya jika sekiranya an pernah menyakiti hati entum,entunna sume, biarlah dari keruh menuju jernih segala tindak tanduk sepanjang kite saling berukhwahfillah, maafkanlah diri ini, ana akui mungkin ada kesalahan yang ana tidak sedar , dan ana maafkan kpd sume yang ada buat salah kat ana( seloroh je,kalu ada ,baik ngaku cepat2, huh3)..sayunya pada hari itu.. sahabat dan sahabiah , mingkin diri ini sudah melakukan yang terbaik buat sume, tapi apakan daya msekadar ini yang hanya ana bisa curahkan segala pengobanan..bersma2lah kite memakmurkan dunia dengan menjaga diri kita dari tergelincir dari perjuangan islam..InsyaAllah ,ia menyelamatkan kite fiddunia wal akhirah..

Sahabat
Aku rindu perjuangan seperti dahulu
Kite saling bekerjsama
Mencapai matlamat islam
Ku lihat sekarang , luntur
Mungkin aku yang salah
Sahabat
Aku rindukan engkau seperti dulu
Yang tak luntur imannya, yang tak gentar hatinya
Melainkan takutnya pada Allah
Sahabat
Mungkin hari ini adalah kemenangan buat kite
Tapi esok belum tentu
Belum tentu milik kite
Sahabat
Jadilah seperti Umar
Berjuanglah seperti Abu Bakar
Mungkin hari ini hari terakhir aku bersama-sama kalian
Aku doakan kalian tetap seperti dulu , biarpun kehadiranku bagai mimpi
Tapi yakinlah,ittaqullah ! Allah bersama orang-orang yang sabar
Sabar yang macammana?
Sabar menuntut bela islam..
Menuggu kayu api yang baru
bagi menyinarkan cahaya unggun api..
menyinari setiap penjuru dengan cahaya iman terang benderang
Istiqamahlah wahai sahabat sahabiah..
Sahabatmu..
Jumpa lagi di suatu masa yang dijanjikan..
InsyaAllah..
Original dari huzaifah..(ada chan jd sasterawan x?)
¤ ittaqullah ¤
Stakat ni dulu wallahu a’lam

1 comments:

asrar said...

salam.
insyaallah kayu api yg baru dicari dan bru dinyalakn itu bisa juga menyinari setiap sudut.sesungguhnya chy yg terpancar krn dinyalakan oleh tangan2 yg ikhlas yg ingin melihat sekelilingnya tidak diliputi dengan kegelapan.
barang lama akan diganti dengan barang yg baru tetapi jasa dan pengorbanan barang yg lama tetap tiada bandingannya dan sukar dilupakan.
didoakan semg istiqamah dan thabat dalam berjuang.amen.
wassalam.

November 28, 2009 at 12:57 PM