DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

Antara royak dan kecek

Bismillahirrahmanirrahim..


berasal dari dialek kelantan

-royak-  yang bermaksud                                         bagitahu
-Kecek -  yang bermaksud                                        cakap

Walaupun kedua-dua perkataan ini mempunyai maksud dan tujuan yang sama iaitu menyampaikan sesuatu tetapi kesesuaian dengan dialek dan situasi adalah berbeza sama sekali..


Contoh ayat royak

-          Aku nok royak ko mu so karrho jah , mu jange kacha hiduk aku..
       = Aku nak bagitau kamu satu perkara je ,kamu jangan kacau hidup aku..


Contoh ayat kecek

-                         - Mu kecek sdiri la lagu mano , aku tok brapo reti..
      = Kamu cakap sendiri lah macam mana , aku tak pandai..


Contoh dialek berunsur lucu

-                             - Kecek ssekko
        =  cakap sorang diri

Diyo tuh segga  ko dok? , kecek ssekko jah..
Dia tu waras ke tak? Cakap sorang-sorang je..

Salah silap, moga ada Pembetulan dari readers



 ¤ ittaqullah ¤

1 comments:

GRADE 11 said...

habaq in bhasa kedah.^_^
madah in sarawak.^_^

February 3, 2012 at 4:33 PM