DUA KALIMAH

Aku Baca Dengan Menyebut Nama-Mu

First time dihulur tangan seorang wanita

Bismillahirrahmanirrahim..



Alhamdulillah..blog yang sudah lama berhabuk telah aku sapu sikit2 dengan contang conteng yang tak seberapa ini..baru-baru aku melawat ke negeri sembilan untuk urusan kerja..dalam sebulan dua , jadi orang nogori kejap..

Tak pernah menyangka situasi ini berlaku..time tuh..aku ada urusan untuk bertemu seorang pegawai di sebuah hospital..setelah melaporkan diri untuk bertemu beliau..aku memanjat syukur.. 

Aku duduk diruangan menunggu..menunggu seorang pegawai..
Ahh..sudah muncul...seorang wanita , bukan islam..
Good morning, aku mencelah..!
Morning..sambil tangan kanannya menghulur pada ku untuk berjabat..
............................................
Mula lah gelabah punya muka aku berhadapan situasi ini..fisrt time ,,walaupun sebelum ni aku dah melawat KL , Selangor tapi belum ku jumpa lagi situasi ini..

Ha  Sudahhhhh.aku jadi resah..(hatiku berbisik )aku terus ingat pada situasi Presiden Iran dengan Orang2 kehormat Wanita..buku laporan masih lagi di tangan kiriku..



aku sembunyikan tangan kanan disebalik buku yang aku pegang..maaf la cik..saya lelaki.......raut wajahnya berubah , aku lemparkan senyuman..moga dia memahami..

berlangsung urusan bisness dalam 3/4 minit..aku cuba memberi kefahaman padanya..tetapi time tuh tidak sempat..its okey,katanya..
maaf sekali lagi sebab lelaki kena hormati wanita..aku berkata lagi..
fikir punya fikir..beginilah orang yang selalu berhadapan situasi ini..tak dapat nak handle diri..kalau iman tak kuat , aku rasa dah bersentuh dah tapak tangan..mujur Allah swt selamatkan aku..

sebenarnya boleh saja kita berhadapan situasi ini..Cuma apa2 berlaku , kena utamakan islam dahulu...perasaan orang , tak perlu dijaga sangat..tidak mengapa meminta maaf..sebab orang bukan islam tak  faham..jadi kita sebagai daie..cuba untuk menerangkan sedikit demi sedikit..fahamkan dengan logik akal dahulu kemudian jika diberi peluang..berilah sedikit nas , hadis2 yang patut pada mereka..

huzaifah
diperkarangan Seremban
Negeri Sembilan

 ¤ ittaqullah ¤

1 comments:

Macedonia said...

first time juga kena...

sahabat saya bagitahu, brother dia
yang kerja bahagian travel-tour,
bila jadi macam tu,

angkat kedua tangan paras dada atau mulut, tangan kanan atas tapak tangan kiri, senyum dan cakap sorry, im Muslim..

tp mcm tu pun boleh juga...
hri tu kena berurusan
dengan foreigner, haru biru rasanya.

February 18, 2012 at 3:10 PM